Czy dieta Paleo jest odpowiednia dla współczesnych ludzi?

Na początek trzeba zająć się czym jest dieta paleo. Jest to sposób żywienia, który określany jest jako ten bliski ludziom z epoki paleolitu, który to okres datowany jest na od 2,5 mln do 10 000 tysięcy lat temu. Dieta Paleo zazwyczaj obejmuje chude mięso, ryby, owoce, warzywa, orzechy oraz nasiona – to pokarmy które w przeszłości można było uzyskać przez polowanie oraz zbieractwo. Dieta paleo ogranicza żywność, która stała się powszechna, gdy pojawiło się około 10 tysięcy lat temu rolnictwo. Te produkty, będą między innymi obejmować produkty mleczne, rośliny strączkowe, zboża. Inne nazwy jeśli chodzi o diety paleo to dieta paleolityczna, dieta epoki kamienia, dieta łowiecko zbieracka oraz dieta jaskiniowców.

Cel, powód

Celem diety paleo jest powrót do sposobu odżywiania, którzy przypomina to co jedli pierwsi ludzie. W tej logice organizm ludzki jest niedopasowany genetycznie do tego jak wygląda współczesna dieta, która pojawiła się jednocześnie z praktykami rolnymi.. Jest to idea określana jako hipoteza niezgodności. Rolnictwo zmieniło mocno to co ludzie jedzą, pojawiły się składniki takie jak nabiał, zboża, rośliny strączkowe, które stały się podstawą diety. Ta późna i szybka zmiana wyprzedziła możliwość adaptacji organizmu. Natomiast jeśli chodzi o niedopasowanie to ono stało się przyczyną otyłości, cukrzycy, chorób serca. Dlatego na dietę Paleo można się zdecydować z kilku powodów: - chęć schudnięcia albo utrzymania zdrowej wagi. - zmiana sposobu żywienia - problemy organizmu ze względu na przyjmowanie glutenu - pomoc w planowaniu posiłków.

Jak wyglądają szczegóły diety paleo

Jeśli chodzi o zalecenia są one zróżnicowane,  zalecenia mogą być różne w komercyjnych dietach, a niektóre plany żywieniowe są bardziej restrykcyjne, inne mniej.

Podstawowe zasady wyglądają następująco:

  • Owoce
  • Warzywa
  • Orzechy  i nasiona
  • Chude mięso, zwierzęta karmione trawą albo dziczyzną
  • Ryby
  • Oleje z owoców i orzechów

Unikać należy:

  • Ziarna – pszenicy, owsa, jęczmienia
  • Roślin strączkowych, takich jak fasola, soczewicy, orzechów ziemnych i groszku
  • Nabiału
  • Cukru rafinowanego
  • Soli
  • Ziemniaków

Wyniki

W szeregu badań jakie otrzymujemy porównywana była dieta paleo z innymi planami żywieniowymi między innymi takimi jak dieta śródziemnomorska czy cukrzycowa. Podsumowując badania te będą sugerować, że dieta może przynieść także pewne korzyści w porównaniu z tą dietą składającą się z owoców, warzyw, chudego mięsa czy produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych i niskotłuszczowych produktów mlecznych.

  • Korzyści mogą między innymi być takie jak:
  • Skuteczna utrat wagi
  • Poprawa jeśli chodzi o tolerancję glukozy
  • Lepsza kontrola ciśnienia krwi
  • Niższy poziom trójglicerydów

Dieta Paleo jest bogata w warzywa, owoce, orzechy – wszystkie elementy zdrowej diety. Podstawową różnicą między dietą paleo a innymi dietami jest brak pełnych ziaren oraz roślin strączkowych. W diecie nie ma również produktów mlecznych. Dieta paleo pomaga schudnąć albo ułatwia utrzymanie wagi. Można mieć również dzięki niej inne korzystne skutki zdrowotne. Jednak nie mamy również prowadzonych długofalowo badań, które mogą ocenić korzyści i potencjalne zagrożenia wynikające z przyjmowania tego sposobu żywienia. Dieta paleo może być dodatkiem do codziennego pożywienia. Najkorzystniejszy sposób korzystania z takiej diety to wybór takiego rozwiązania, które będzie związane ze znalezieniem wyspecjalizowanej w dietach firmie, która będzie dostarczała posiłki zgodne z zasadami diety. Wtedy kupujący ma gwarancje, że wszystkie posiłki przygotowane są zgodnie z zasadami jakie nakłada dieta paleo.